Saturday, December 12, 2009

Peraduan Mengarang Novel Remaja MBBY-Pelangi

Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia (MBBY) dan Pelangi Publishing Group menganjurkan Peraduan Mengarang Novel Remaja MBBY-Pelangi.
Tema peraduan adalah bebas, tetapi hendaklah mengutamakan nilai-nilai murni dan budaya Malaysia dan mestilah sesuai untuk bacaan pelajar sekolah menengah. Penyertaan terbuka kepada semua warganegara Malaysia.
Karya hendaklah asli dan ditulis dalam bahasa Melayu, belum pernah menyertai sebarang peraduan, disiarkan atau diterbitkan oleh mana-mana penerbit.Ketebalan manuskrip adalah antara 200 hingga 300 halaman saiz A4, ditaip dengan fon Arial bersaiz 12 poin, dan berselang dua baris.Peserta boleh menghantar maksimum dua karya bagi setiap kategori. Bagaimanapun, hanya satu karya yang akan dipilih untuk penerimaan hadiah.
Karya terbaik akan diterbitkan oleh Pelangi Novel Sdn Bhd dan pemenang juga akan menerima hadiah wang tunai RM5000 (pertama), RM3000 (kedua) dan RM2000 (ketiga) manakala lima hadiah sagu hati ialah RM500 setiap satu.Borang penyertaan dan maklumat lanjut boleh didapati di laman web http://www.pelangibooks.com.
Karya dalam bentuk bercetak dan soft copy berserta borang penyertaan yang lengkap hendaklah dihantar sebelum atau pada 31 Januari 2010, kepada Urus Setia Peraduan Mengarang Novel Remaja MBBY-Pelangi, Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, 50603 Kuala Lumpur. (U.P.: Siti Ezaleila Mustafa).
Sebarang pertanyaan mengenai peraduan ini boleh dilakukan dengan menghantar emel kepada ezaleila@gmail.com.

No comments: