Saturday, June 6, 2009

Meniti Bersama BAHASA

Oleh: Sitti Rahmah G Haji Ibrahim
(Bahagian Pertama)

Waw! Hebatnya Badan Badan Bahasa! Gumam saya dalam hati sewaktu mendengar Badan Bahasa di perkatakan satu waktu di pertemuan Sastera dalam awal tahun 80-an. Dalam diam saya begitu teruja mencari data-data Badan Bahasa Sabah untuk mengetahui secara dekat tentang Ngo’s yang saya kira cukup hebat pada masa itu, Saya membaca beberapa makala dan mendengar cerita tentang sejarah Badan Bahasa Sabah dari beberpa orang penulis. Saya begitu kagum dengan Ngo’s yang berjuang memertabatkan bahasa dan sastera di negeri ini. Apatah lagi Ngo’s ini berhasil melahirkan, penulis-penulis novel yang pertama di negeri ini.

Keinginan saya tidak terhenti disitu sahaja, saya terus menerus mengikuti perkembangan Ngo’s. sehinggalah satu hari saya terbaca artikel tentang Badan Bahasa saya tidak ingat siapa penulisnya, artikel itu menceritakan tentang perjuangan Badan Bahasa; buat kali kedua saya begitu kagum dengan kehebatan Badan Bahasa yang cukup gemilang pada awal 70 an, yang mana pendukung-pendukung Badan Bahasa itu sendiri bukan kecil nama-nama mereka.

Apatah lagi penglibatan pendukungnya adalah orang-orang ternama dan mengukir nama yang cukup gah di arena politik. Bahasa yang menjadi banggaan saya pada masa itu kerana ada kuasa memantau penggunan Bahasa di sektor awam dan juga ada hak untuk mengubah ejaan yang salah di papan tanda dan sebagainya. Bahkan kerana kehebatan Badan Bahasa Sabah memungkin pada tahun 1971, Dewan Bahasa dan Pustaka berdiri gah di Negeri Sabah, tahniah buat pendukung-pendukung yang memungkin Dewan Bahasa dan Pustaka berdiri megah di Negari Sabah. Alangkah hebatnya para ahli-ahli bahasa berjuang dikala itu. Bahasa gemilang di perseda negeri di bawah bayu.
Badan Bahasa Sabah bukan saja berhasil melahirkan pemimpin-pemipin yang hebat di negeri ini, ianya juga telah berjaya melahirkan ramai penulis yang tersohor beranung di bawah Payung Dewan bahasa di kala itu dan sehingga kini penulis-penulis yang tersohor masih setia dengan Badan Bahasa seperi Datuk Haji Ismail Abbas, Jasni Matlani, Rubiah Nordin, Azmah Nordin dan beberapa penulis yang lain
Awal tahun 1984 Haji Ismil Bungsu (Setiausaha BAHASA) menawarkan kepada saya untuk menubuhkan BAHASA Cawangan Keningau, menurut beliau pada waktu itu bahagian Pedalaman (Keningau dan Tenom) perlu ada badan BAHASA untuk menyenangkan para pencinta seni menyalurkan karya-karya. Saya tidak berfikir panjang terus sahaja menerima tawaran tersebut. Kebetulan pada waktu itu hanya ada satu persatuan yang ada di Keningau iaitu Penulis Angkatan Keningau ( ANGGERIK) di pengerusi oleh Mahat Madi.

Setelah menerima tawaran itu, saya berfikir siapa pula yang akan saya bawa bersama untuk menyempurnakan impian Haji Ismail. Sebahagian penulis sudah ada persatuan iaitu Angkatan Penulis Keningau (ANGGERIK) dibawah pimpinan Mahat Madi, Satu hal yang saya masih ingat ada persatuan/Ngo’s yang tidak mahu seseorang ahli itu menyertai dua persatuan/ngo’s sekaligus. Tetapi saya dalam diam sudah menyertai persatuan lain. Saya bersyukur kerana Mahat Madi tidak bersikap demikian.
Saya teringat Maznah Sulaiman yang kebetulan bertugas di sekolah yang sama, saya pun maklumkan tentang impian haji Ismail untuk menubuhkan BAHASA Caawangan Keningau, dia begitu teruju menubuhkan BAHASA Cawangan Keningau dan sekaligus menyebut nama-nama yang perlu di ajak berbincang seperti James Kawanding ( cikgu Penyelia Petang, beliau meminati bahasa dan sastera walaupun dia memilik diploma dalam bidang Seni Lukis pada waktu itu) Ramlie Jalimin, Mathius Manang, Victor Sanandon dan beberapa yang lain yang saya sudah lupa namanya.

Setelah mendapat kata sepakat, dan kami pun mengatur tarikh, masa dan tempat untuk mengadakan mesyuarat bagi pemilihan AJK. Kehadiran tidak lagi begitu memberangsangkan, cuma ada dua puluh lima orang, saya tidaklah terkilan dengan kehadrian yang hanya boleh dihitung dengan jejari itu,sebab saya maklum sesuatu yang baru agar sukar untuk memulakan.

Saya mempengerusi mesyuarat tersebut untuk memilih ajk yang bekal berjuang meneruskan perjuangan yang digalaskan dibahu saya. Apatah lagi saya sendiri ingin mengemblengkan tenaga dan pemikirkan untuk melihat bahasa dan sastera yang saya lihat ada pada generasi di pedalaman masa itu membusar-busar, meskipun saat itu saya sendiri masih bertatih untuk menjadi seorang penulis yang hebat, besar dan tersohor. Tetapi di jiwa saya ada keinginan melihat generasi Pedalaman mengikuti jejak saya. (Syukur ramai penulis yang berjaya Bahasa lahirkan)

Dalam mesyuarat memakan masa dua jam itu, maka ahli Jawatankuasa dapat dibentuk dengan mudahnya. Mereka sepakat memilih saya menjadi Pengerusi, Tim. Pengerusi James Kawanding, Setia Usaha Kehormat Mathius Manang, Penolong Setia Usaha Azahari Ejun Bendahari Maznah Sulaiman, AJK Zakrie Sulaiman, Jail, Jaudi Maugot, Roslin Sulaiman, Jumainom Madi, Tan Lee Lee. BBCK dipelepuri oleh belia-belia yang rata-rata berumur dua puluhan, cuma timbalan YDP saja yang melewati tiga puluh tahun. Saya bangga kerana mereka memberi kepercayaan kepada saya menjadi Pengerusi, meskipun saya terlalu muda pada ketika itu untuk memegang jawatan tersebut, pengalaman sebagai ahli PESAN Pencinta Seni Sandakan saya jadikan garis panduan sebagai Pengerusi untuk meneruskan perjuangan saya dalam Bahasa.

Bahasa Cawangan Bahasa Keningau digerakkan 90% adalah warga pelajaran, kebetulan waktu saya bertugas di Jabatan Pelajaran. Sebaik sahaja BBCK di tubuhkan, kami terus merancang plebagai kegiatan. Di sekolah-sekolah Menangah adalah tumpuan untuk membuat aktiviti deklemasi puisi, diskusi sastera. Hujung minggu deklemasi puisi di pentas terbuka Keningau. BBCK juga telah menghasil empat buku puisi berbentuk stensil.

Tiga bulan kemudian BBCK berupaya menarik ramai peminat-peminat sastera dan bahasa, daripada 25 orang ianya mencacah 170 orang. BBCK terus mengorak langkah untuk terus aktif mengadakan bengkel penulisan cerpen, sajak dan drama pentas di bawah bimbingan Datuk Haji Ismail Abbas, Haji Ismail Bungsu dan Sitti Hadiah Haji Mutalib. Ahli-ahli turut terlibat dalam semua bengkel, dan terpilih untuk mengikuti bengkel sehingga ke peringkat Negeri dan Kebangsaan.
Hasil dari bengkel tersebut maka lahirlah penulis seperti Maznah Sulaiman, Ramlie Jalinin, Victor Sanadon, Antonia Gilong, Raton Baginda, Tan Lee Lee dan beberapa orang penulis yang lain turut memberi sumbangan kepada dunia penulisan dari pedalaman dalam pelbagai genere . Victor penulis puisi yang berpontensi, puisi-puisinya termuat dalam beberapa antologi terbitan DBP. Sementara Maznah Sulaiman menyerlah dalam dua bidang Puisi dan Cerpen, karya-karya beliau juga termuat dalam antologi terbitan DBP, dan tersiar di DPB Brunei. Sehingga kini cuma beberapa orang yang masih berkarya.

Di samping itu, setiap hujung minggun semua ahli akan berkumpul dan membawa hasil karya masing-masing untuk dibincangkan bersama, dalam pada masa itulah karya-karya tersebut akan di baiki sebelum dihantar ke penerbitan. Bedah siasat yang tidak rasmi itu juga memberi idea dan ilham kepada penulis-penulis yang lain untuk terus berkarya. Beberapa antalogi puisi

Bahasa Cawangan Keningau terus aktif mengadakan pelbagai aktiviti sastera dan juga dekelmasi puisi di sekolah-sekolah Menangah, mengadakan pertandingan penulisan puisi bagi pelajar sekolah. Bahasa Cawangan Keningau sering di undang mendeklemasikan puisi di Maktab Perguruan Keningau.
Demikian juga apabila BBCK dijemput atau mengadakan deklemasi puisi, keeokan harinya saya sebagai Pengerusi akan di panggil oleh Pihak Polis membuat penjelasan tentang puisi-puisi yang didekelamsikan. Saya rasa bangga kerana kehadiran BBCK disedari oleh semua pihak. Dan juga kami mendapat perlindungan yang cukup baik oleh pihak keselamatan.

Silang beberapa bulan menjadi pengerusi, kami mengembeling tenaga untuk terus berjuang dalam semua dunia seni bukan sahaja dalam penulisan sajak dan cerpen tetapi ianya juga dalam drama pentas, sebab saya berfikir minat dan kecendurangan manusia dalam seni berbeza-beza, maka kami mengambil langkah untuk memenuhi impian dan kehendak manusia itu untuk melengkap seni itu menjadi sempurna.
Sebelum membuat keputusan untuk menubuhkan biro drama, ada beberapa kawan mengingatkan saya bahawa BAHASA berjuang untuk sastera dan bahasa. Mereka seolah-olah tidak bersetuju BBCK menubuhkan biro drama. Tetapi saya mengambil kira drama juga adalah salah satu rangkaian sastera, cuma bezanya ianya dituturkan dan dilakunkan apa-apa juga mesej/pesanan yang ingin kita sampaikan kepada audien sampai cepat kepada sasarannya.

Saya menghubungi Haji Ismail Bungsu untuk meminta kebenaran menubuhkan biro drama, dengan hujah-hujah saya kemukakan, maka beliau bersetuju dengan cadangan kami, buat pertama kali Bahasa bahagian cawangan saya kira menubuhkan biro drama.
Pada awal tahun 1985, saya dan beberapa orang ahli menubuhkan biro drama, di mana saya dilantik sebagai Ketua dan juga Pengarah Drama Pentas mengikut pertandingan Drama dan Tarian yang dianjurkan oleh Kementerian Belia dan Sukan Negeri, Satu sejarah yang masih saya ingat sehingga kini; pada masa itu persembahan Drama pentas kami di kira yang paling hangat dan mendapat perhatian dari pihak polis, persembahan kami akan di pantau oleh pihak polis dan saya entah beberapa kali di panggil ke Balai Polis untuk membuat penjelasan secara lisan dan beertulis mengenai drama-drama yang dipersembahankan.
Sepanjang menjadi pengerusi BBCK saya amat berpuas hati, kerana AJK memberi komiten yang cukup padu, sehingga dalam masa beberapa tahun BBCK menjadi begitu popular di sekitar Keningau, Tambunan dan Tenom, keahlian semakin bertambah dari tiga tempat. BBCK semakin gah apabila keahlian semakin bertambah. Saya kira BBCK di pelepuri oleh golongan belia yang cukup hebat dan mentap pada masa itu. BBCK terus bergerak menukah arus.

Awal tahun 1990 saya bertukar ke Sandakan, BBCK diambil alih oleh James Kawanding
dengan ajk yang sama. Walaupun begitu berat hati saya meninggalkan BBCK, tetapi desakan tugas, saya serahkan kepimpinan kepada Timbalan YDP. Saya yakin mereka mampu melakukan yang lebih dari saya. Oleh kerana minat dengan BAHASA, di Sandakan saya mengikuti BAHASA Cawangan Sandakan yang mana pengerusinya waktu itu adalah Mahmud Jahar. Seperti di BBCK juga Bahasa Cawangan Sandakan 70 peratus daripada ahlinya adalah warga pelajaran. Tidak jauh beza dengan BBCK yang saya pimpin dulu.
Bahasa Sandakan lebih tertumpu kepada deskusi-deskusi sastera, deklemasi puisi yang di adakan setiap minggu di sekolah-sekolah menangah. Kerancakan sastera begitu ketera sekali apabila setiap hujung minggu BBCS akan mengadakan pelbagai aktiviti di sekolah Menangah dan sesekali di jemput di Maktab Sandakan dan Pejabat Pelajaran Sandakan.

Tiga tahun kemudian Bahasa Sandakan seolah-oleh mengalami zaman kelesuan; BAHASA cuma mengadakan aktiviti tiga atau enam bulan sekali. Pun begitu aktiiviti di sekolah menengah berjalan seperti biasa kerana guru-guru yang menjadi ahli meneruskan perjuangan bahasa dan sestera itu tanpa henti. Tetapi akriviti BAHASA itu sendiri seolah-olah menghadapi zaman bulan gerhana tidak ada program yang agak besar dianjurkan, begitu juga diskusi-diskusi sastera. Ahli-ahli bahasa yang kebetulan terdiri daripada penulis-penulis masing-masing sibuk dengan dunia sendiri.

Pengerusi membuat berbincangan menerulusi punca-punca Bahasa Cawangan Sandakan yang begitu lesu. Sebelum sempat mendapat jawaban punca-puncanya saya telah di tukar di Kota Kinabalu.

Di Kota Kinabalu sebagai ahli Bahasa saya mengikut terus perkembangan, malangnya pada saat itu Badan BAHASA Pusat seperti BBCS juga ianya mengalami zaman kelesuan, bukan sahaja BAHASA bahkan semua Ngo’s Sastera mengalami zaman yang sama, zaman Ngos’ yang gilang gemilang seperti era tahun 70 an dan 80a begitu merendum, sastera seolah-olah terbenam ke dasar laut. Pertemuan-pertemuan Sastera dieskusi-desikusi sastera semuanya begitu perlahan seperti aliran sungai yang begitu lesu untuk bergerak. Tetapi keberuntungannya Badan BAHASA masih mampu bergerak walaupun agak perlahan.

BAHASA kemudiannya dia ambilalih oleh Allahyaraham Puan Hajah Sairah, dia mengajak saya membantu menghidupkan BAHASA yang sudah lesu itu. Saya begitu terkilan nama-nama AJK yang ada pada waktu itu tidak begitu kometid untuk memperjuangkan BAHASA; alasan yang saya dengar begitu peribadi sifatnya. Saya menjadi begitu kecewa sekali, ada pihak-pihak tertentu tidak telus dan ikhlas dalam memperjuangan dan memertabatkan BAHASA itu, walhal kalau tidak mereka, siapa lagi yang harus berjuang.

Saya terpanggil untuk membantu apabila mendengar cerita Allahyarahama Hajah Sairah yang begitu banyak impiannya untuk memberi nafas baru kepada BAHASA. Saya sebagai penulis dan juga ahli Bahasa walau tidak mendaftar seumur hidup, tetapi boleh dikatakan saya menjadi ahli tidak pernah berhenti sejak tahun 1983 dan sehingga kini.

No comments: