Thursday, August 12, 2010

Keputusan Sayembara Novel

KEPADA semua penulis dan sasterawan yang menghantar karya novel mereka kepada urus setia sayembara Menulis Novel Kerajaan Negeri Sabah Siri 1, anjuran BAHASA dan Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah (LKNS) yang ditutup pada 30 Jun 2010 yang lalu diharap bersabar menunggu keputusan yang dijangka dimaklumkan pada satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

Karya-karya novel berkenaan sedang dalam proses penilaian sekarang dan pihak hakim diberi satu tempoh munasabah untuk membuat penilaian sewajarnya. Mesyuarat panel hakim yang pertama telah pun diadakan di DBP Cawangan Sabah pada 20 Julai 2010 yang lalu, sementara mesyuarat yang kedua dijangka akan diadakan pada 13 Ogos 2010.

Semua peserta diharapkan bersabar menunggu keputusan yang akan dimaklumkan, pada suatu tarikh yang akan dimaklumkan kemudian, sama ada oleh Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, Datuk Masidi Manjun atau pihak Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah. Keputusan muktamad akan dimaklumkan kemudian.

Saya juga mengharapkan agar penyampaian hadiah seyembara novel itu disempurnakan oleh Y A B Ketua Menteri sabah yang dikasihi, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman. Walau bagaimana pun semua ini akan ditetapkan kemudian.

Sekali lagi saya mengharapkan agar semua penulis yang menghantar karya mereka untuk sayembara itu dapat bersabar dan mudah-mudahan kenyataan ini dapat menjawab segala panggilan telefon dan SMS tuan puan yang dihantar kepada saya, yang kesemuanya bertanyakan tentang perkembangan sayembara berkenaan.
SELAMAT BERPUASA DAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN KEMERDEKAAN!

YDP Jasni Matlani

No comments: