Friday, May 7, 2010

Sumbangan buku

Pada 6 May 2010, hari Khamis, bertempat di dewan asrama SMK Gadong, Beaufort telah berlangsung satu majlis penyerahan buku-buku terbitan BAHASA kepada perpustakaan SMK Beaufort. Rombongan BAHASA yang diwakili oleh YDP Jasni Matlani, Timbalan YDP Cikgu Ramlee ar, Timbalan Setiausaha Ruhaini Matdarin, Jawatankuasa Perhubungan Siti Rahmah G.Ibrahim, dan veteran Bahasa Hajah Rubiah Nordin. Rombongan ini diserikan lagi dengan kehadiran Ammi Manja sebagai penunjuk jalan ke SMK Gadong pada hari tersebut.


(Penyerahan buku oleh YDP kepada wakil pelajar SMK Gadong)

Sebanyak 120 buah buku terbitan dan selenggaraan BAHASA pada tahun 2008, 2009 dan 2010 yang ditulis oleh ahli-ahli BAHASA sendiri, telah disumbangkan kepada perpustakaan SMK Gadong dalam suasana yang sederhana dan santai. Sumbangan ini bersempena menyahut seruan kempen menanam minat suka membaca dalam kalangan masyarakat, yang bermula sejak di bangku sekolah lagi.


(Buku yang disumbangkan: Lajim Haji Ukin Penyelamat UMNO Sabah, Kumpulan Puisi Terbang Nan Tinggi,Kumpulan Cerpen Hadiah SEDCO Bahasa 1 Visi Sophia, Ikhtisar Membakut, Antologi Lagu Nasyid Nurani, Kumpulan Cerpen Negeri Malam, Kumpulan Cerpen Bagong, Skrip Radio Setinggi Puncak, Kumpulan Esei Refleksi, Novelet Racunda, Kumpulan Skrip Drama Pewaris dan Kumpulan Puisi Skrip Aneh)

Dalam majlis yang berlangsung selama satu jam setengah itu juga, YDP Jasni Matlani, Timbalan YDP Cikgu Ramlee ar dan Timbalan Setiausaha diminta oleh Penolong Kanan Satu, cikgu Mohammad bagi menyampaikan sedikit galakan menulis kepada para pelajar. YDP Jasni Matlani memberi tip penulisan cerpen secara ringkas, Cikgu Ramlee ar berkongsi petua menghasilkan puisi, dan Ruhaini Matdarin berkongsi pengalaman menulis. Puan Siti Rahmah dan Hajah Rubiah Nordin berkongsi pengalaman masing-masing dengan guru sastera SMK Gadong.


(Khusyuk dan penuh minat dengan sastera)


(Pelajar yang hadir terdiri daripada pelajar tingkatan 4, 5 dan 6 yang belajar dalam jurusan sastera)

Pada masa akan datang, BAHASA akan dijemput sekali lagi ke SMK Gadong bagi mengadakan satu bengkel penulisan secara lebih serius.

No comments: