Wednesday, December 16, 2009

Perutusan Dari YDP

1) Hanya dua minggu lagi kita berada dalam tahun 2009 dan tidak lama lagi kita akan menyambut tahun baru masihi dan tahun baru hijrah (Islam). Saya ucapkan selamat tahun baru hijrah dan tahun baru masihi kepada ahli BAHASA seluruh Negeri Sabah.
Semoga kita telah mencapai sasaran kita pada tahun ini dan buatlah azam baru yang sewajarnya untuk tahun depan. Misalnya berapa naskah buku yang hendak kita terbitkan, berapa buah karya yang hendak kita hasilkan dan berapa sasaran hasil yang kita boleh perolehi dalam bidang penulisan. Sebagai individu, buatlah azam yang baik bermula dari sekarang dan kotakanlah azam itu.
Tetapi dalam konteks perjuangan kita dalam BAHASA, kita rupanya semakin matang dan kita akan menjangkau usia 40 tahun pada tahun hadapan, saya telah memikirkan untuk mengadakan sambutan 40 tahun BAHASA bermula dari 19 mac 2009 hingga penghujung bulan Jun 2010.
Berbagai-bagai program akan dianjurkan sempena sambutan ulang tahun BAHASA ini antaranya ialah Karnival Puisi 1 Malaysia, bengkel pemantapan cerpen, pelbagai program apresiasi dan deklamasi puisi sempena bulan puisi negeri Sabah pada bulan Jun 2010. Ini termasuklah gema puisi pantai timur di Tawau, apresiasi dan semarak puisi di Sandakan serta beberapa program di Semporna, Kota Belud, Kudat, Ranau, Keningau, Beaufort dan Tenom.
BAHASA juga insy-Allah akan menganjurkan sayembara menulis cerpen SEDCO-BAHASA ke 2 dengan temanya penyertaan kaum BUMIPUTERA dalam bidang ekonomi. Seterusnya BAHASA Cawangan Ranau juga akan menganjurkan sayembara menulis cerpen dan puisi untuk para penulis di daerah Ranau sahaja dimana hadiahnya ditaja oleh YB Datuk Masidi Manjun.
Insya-Allah kegiatan sastera kita akan terus bersemarak, dengan sekali lagi BAHASA akan mengtanjurkan Karnival Budaya, Bahasa dan Sastera pada Mac 2010. Selain itu kita juga ada program pementapan karya di resort Binsulok Membakut. Kita juga akan menghantar peserta menyertai Dialog Teluk di Miri Sarawak pada Mac atau April 2010 dan kita akan menghantar 3 orang pembentang kertas kerja yang akan ditetapkan nanti.
Selamat tahun baru dan selamat maju jaya!

2) Catatan YDP tentang Kolokium Bahasa dan Sastera
TERIMA kasih kepada DBP kerana mengundang saya menjadi ahli panel forum sempena kolokium itu. Saya telah menyentuh apa yang sepatutnya mengenai sastera dan dunia kepenulisan di Sabah dan peringkat kebangsaan. Saya hanya mempunyai satu cita-cita, supaya karya sastera, penulis dan gerakan sastera di Sabah diiktiraf dan tidak dipandang sebelah mata di peringkat kebangsaan.
Pada masa yang sama saya juga mahu melihat, seluruh penulis di negeri Sabah ini membuktikan bahawa mereka semua sebenarnya hebat dan serba boleh. Semoga tahun 2010 menjadi tahun bagi para penulis dan sasterawan Sabah dan Sarawak.

JASNI MATLANI

No comments: