Sunday, January 9, 2011

Catatan YDP

MINGGU pertama tahun baharu, kita sibuk dengan persiapan Hari Puisi nasional Ke 18.
1). Tiga hari lalu, saya bersama-sama Timbalan YDP dan juga Encik Karim Gulam (AJK BAHASA) membuat kunjungan hormat kepada pengarah DBP Sabah, Encik Zubaidi Abas di pejabatnya. Kami membincangkan persiapan HPN Ke 18. Pada dasarnya DBP bersetuju menjadi penganjur bersama, satu mesyuarat akan diadakan dalam tempoh terdekat dan pihak DBP akan memanggil mesyuarat berkenaan. Saya juga akan terbang ke Kuala Lumpur pada 14 januari 2011, menghadiri mesyuarat jawatankuasa kerja GAPENA dan seterusnya akan membincangkan mengenai acara HPN Ke 18 itu.

2). Setakat ini HPN Ke 18 dicadangkan akan diadakan di Binsulok Resort, setelah beberapa cawangan BAHASA berhalangan menjadi tuan rumah untuk menganjurkannya.
Ahli BAHASA dan semua penyair Malaysia dipelawa menghantar puisi untuk diterbitkan dalam antologi puisi sempena HPN Ke 18 itu. Semua puisi boleh dihantar ke alamat email Jasni Matlani, Ramli Jusoh dan Ruhaini Matdarin seperti yang tertera dalam blog BAHASA ini mulai daripada sekarang.

Seperti yang dibincangkan dalammesyuarat jawatankuasa BAHASA yang diadakan di hotel Beverlly baru-baru ini, saya memohon semua penulis (Ahli BAHASA) yang diputuskan untuk menghantar manuskrip Kumpulan cerpen masing-masing bagi penilaian dan penerbitan DBP sila pastikan menghantar manuskrip sebelum 20 Februari 2011.
1. Mad Sakiran Sulaiman (Sudah menghantar menuskrip)
2. Juri Durabi
3. Ruhaini Matdarin
4. Dayangku Mastura Pg. Ismail
5. Katherina Tati
6. Martinah Obod
7. Faridah Abdul Hamid
8. Pena Alam
9. Siti Rahmah G. Ibrahim
10. Hajah Rubiah Nordin
11. Welnie Joykin
12. Noraini Osman

Manuskrip masing-masing mesti mengandungi sekurang-kurangnya 25 hingga 30 buah cerpen.


JM

No comments: