Thursday, August 12, 2010

Bicara Karya

SELAMAT menyambut bulan Ramadan dan sekaligus selamat menyambut bulan kemerdekaan Negara. Saya bagi pihak Badan Bahasa dan Sastera sabah (BAHASA) mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam, khasnya kepada ahli BAHASA di seluruh negeri Sabah. Mudah-mudahan puasa kita tahun ini dapat disempurnakan dengan baik sepenuhnya, seterusnya diberkati Allah.

Tetapi walaupun kita berada di bulan Ramadan, kerja-kerja bahasa dan sastera tetap berjalan seperti biasa. Insy-Allah, pada 19 Ogos 2010, bermula jam 2.30 petang, kita akan membuat majlis memperkatakan buku kumpulan puisi Stensil Pari-Pari karya Mabulmaddin Shaiddin dan buku Kumpulan Cerpen Perjalanan Yang Satu karya Juri Durabi.

Kedua-dua penulis ini bukan sahaja terkenal di peringkat negeri Sabah, malah di peringkat kebangsaan. Mereka sudah mula menulis pada tahun 1980-an dan 1990-an dan karya mereka sering tersiar dalam pelbagai media tempatan atau nasional.
Buku ini, akan diperkatakan oleh beberapa orang pengkritik yang popular di Sabah, dan majlis ini disekalikan dengan majlis berbuka puasa SEDCO dan dijangka akan diadakan di suatu tempat yang akan dimaklumkan kemudian.
Perasmian majlis ini insy-Allah akan disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri membakut, merangkap pengerusi SEDCO dan penasihat BAHASA, Datuk Haji Mohd. Arifin Mohd. Arif.

Kepada semua penulis, sasterawan, budayawan dan peminat sastera di seluruh negeri Sabah dialu-alukan hadir.
Sementara itu kepada semua jawatankuasa dan ahli BAHASA di sekitar Kota Kinabalu dijemput menghadiri mesyuarat induk pelaksanaan majlis ini di Kota Kinabalu pada sabtu ini, jam 1.00 petang. Segala maklumat lanjut boleh menghubungi talian BAHASA 016-8115593.

YDP Jasni Matlani

No comments: